Everyday design


Vastuullinen kuluttaminen on erittäin ajankohtaista myös designin maailmassa. Tämän huomaa niin alan lehdissä, yritysten markkinoinnissa kuin kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Hyvä esimerkki aiheesta on tämän vuoden Habitare. Siellä on erikseen on eettinen alue –markkinapaikka ja vähintään yksi esitys päivässä vastuullisesta yrittämisestä.

Muutos vastuulliseen toimintaan on käynnissä. Valmistavan teollisuuden yritykset ovat hyvin innovatiivisia prosesseissaan ja uusia valmistusmenetelmiä tutkitaan koko ajan. Hyvänä esimerkkinä tästä on Spinnova, joka kehittää selluloosakuidun käyttöä puuvillan korvaamiseksi. Lisäksi materiaalia pyritään uusiokäyttämään, kuten vaikka Pure Waste Textiles tekee. He valmistavat upeita tuotteita jätemateriaaleista.

Kulutuksen saaminen kestävälle tasolle vaatii kuitenkin jokaisen ihmisen, yrityksen ja organisaation ajattelutavan muutosta ja uudelleen arviointia omassa toiminnassaan. Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa maapallomme kestävyyteen.

Miten Everyday Design vaikuttaa?

Vastuullisuus on kuulunut Everyday Designin arvoihin yrityksen alkuvaiheista lähtien. Monet yrityksen tuotteista ovat suunniteltu kierrättämiseen, lajitteluun ja järjestyksen pitoon. Yksi suosituimmista tuotteista, Helsinki –teline, toimii kätevästi kodin kierrätyspisteenä ja siihen voi kerätä poisvietävät pullot, tölkit, pahvit tai lehdet.

Tuotteiden käyttötarkoituksen lisäksi valmistus ja materiaali on haluttu pitää ympäristöystävällisenä. Lähes kaikki tuotteet ovat valmistettu Suomessa käyttäen kierrätysmateriaaleja tai osittain kierrätettyä materiaaleja, jotka ovat vielä uusiokierrätettäviä.

Everyday Design on toiminnassaan noudattanut perinteistä suomalaista talonpoikaiskulttuuria. Tuotteilla on selkeä käyttötarkoitus ja muotoilultaan ne ovat tarkoituksenmukaisia ja pelkistettyjä. Valmistuksen pitämisellä Suomessa on haluttu varmistaa tuotteet, jotka ovat laadultaan kestäviä ja korjattavia. Samanlaista kulutuskulttuuria yritys toivoisikin nykymaailmassa olevan enemmänkin – ympäristöä kuluttavan kertakäyttökulttuurin sijaan.

Kuluttajan tärkeä rooli

Merkittävä muutos, minkä kuluttaja voi tehdä, on pysähtyä arkisten tottumusten kohdalla miettimään, voisiko omiakin kulutustottumuksiaan muuttaa ja tehdä jotain toisin.

Tuotteita hankkiessa kuluttajilta tarvitaan valveutunutta ostokäyttäytymistä ja kestävän kehityksen mukaisia valintoja. Ei riitä, että yrityksiltä vaaditaan ekologista valmistusta, lähituotantoa ja vastuullisuutta, jos kuluttajat kuitenkin ostavat vain aina halvimman mahdollisen vaihtoehdon. On totta, että ekologinen vaihtoehto maksaa usein enemmän. Vastapainoksi kuluttajan tulisikin saada laadukkaita ja kestäviä tuotteita.

Yksittäisen kuluttajan toiminnalla on merkitystä. Kuluttajat pystyvät omilla valinnoillaan vaikuttamaan yritysten toimintaan. Esimerkiksi ostoboikotit ovat saaneet monia jättiyrityksiä muuttamaan toimintatapojaan. Mielipidevaikuttamisella on suuri merkitys, vaikka vaikutus ei heti välttämättä näy.

Design ja muotoilun mahdollisuudet vaikuttaa

Valmistajilla ja muotoilijoilla on suuri vastuu miettiessään uusia tuotteita kuluttajille. Suunnittelijoilla on usein mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä tuotteita valmistetaan, mitä materiaaleja käytetään ja missä ne tuotetaan. Lisäksi tuotteiden käytettävyys, monikäyttöisyys, kestävyys, korjattavuus ja materiaalin uusiokäyttö ovat tärkeässä asemassa, kun halutaan valmistaa vastuullisia kulutustuotteita.

Tuotteiden pelkistetty ja ajaton ulkomuoto pidentää usein tuotteen käyttöikää. Trendeiltä ei voi eikä tarvitsekaan välttyä, mutta hyvin räikeät ja erikoiset valinnat  saattavat kestää huonosti ajan hammasta. Erinomainen esimerkki hyvin aikaa kestäneestä muotoilusta on Alvar Aallon puutuotteet, jotka ovat pelkistettyjä muotokieleltään ja ovat edelleen moderneja.

Everyday Designin vinkit designin ja vastuullisen kulutuksen yhdistämiseen

1. Ennen ostamista, mieti näitä

• Tarvitseeko kyseistä tuotetta ostaa uutena vai voisiko sen hankkia käytettynä? Käytetyssä tavarassa laatu käy usein hyvin ilmi. Jos tuote on säilynyt hyvälaatuisena aiemmasta käytöstä huolimatta, se todennäköisesti kestää seuraavankin käyttäjän.
• Tuleeko tuote jatkuvaan käyttöön vai olisiko lainaaminen tai vuokraaminen parempi vaihtoehto? Näin pystyt miettimään tuotteen todellista käyttöikää itsellesi • ”Paikka kaikelle ja kaikki paikalleen” -ajatus auttaa hahmottamaan, puuttuuko joku oleellinen tavara tai jos jotain tavaraa ei enää tarvitse ja sen voi laittaa kierrätykseen
• Onko kyse tarpeesta vai halusta? Yritykset käyttävät miljardeja brändiensä rakentamiseen ja markkinointiin ja haluavat luoda uusia ”tarpeita” kuluttajille. Joskus kannattaa pysähtyä miettimään, mitä ostamisella yritetään saavuttaa ja mikä on todellinen motivaatio siihen. Voisiko saman mielihyvän, mitä shoppailu tuottaa, saavuttaa jotenkin muuten, vaikka uusilla elämyksillä? Ja jos päätät jotain ostaa, oli se sitten tarpeeseen tai haluun, niin nauti!

2. Kun ostat, suosi vastuullisia yrityksiä ja ympäristöystävällisiä tuotteita

• Monilla yrityksillä on käytössä erilaisia merkkejä kuten Ympäristömerkki tai Avainlippumerkki. Ne antavat osviittaa tuotteiden alkuperästä tai valmistustavasta, mutta eivät ole täysin tyhjentäviä. Myös ”merkittömät” yritykset voivat toimia vastuullisesti.
• Äänestä kukkarollasi ja osta vastuullisesti tuotettuja tuotteita.
• Ota huomioon niin tuotteen materiaali kuin valmistuspaikka. Jos tuote valmistetaan kaukomaissa, niin kuljetuksista syntyy päästöjä.
• Kallis ei aina automaattisesti tarkoita laadukasta, kestävää ja ekologisesti tuotettua. Se voi olla vain taitavaa markkinointia. Yritä selvittää yrityksen ja haluamasi tuotteen valmistus –ja toimitusketjun läpinäkyvyys.

3. Oman käytön jälkeen

• Kun lajittelet ja kierrätät, tee se helpoksi. Esteettisyydellä on myös merkitystä. Kun kierrätysastia on hyvännäköinen, niin sen voi laittaa huoletta esille ja silloin on helpompi ottaa kierrätys mukaan arkirutiineihin
• Liian suuria haasteita ei kannata kasata itselleen, pienet kierrätyskassit on helpompi kantaa kuin ylipursuavat laatikkovuoret.
• Palkitse itsesi hyvästä arkiteosta: kerää kierrätyksestä kertyneet rahat (kuten pullopanttirahat, nettikirppistulot ja siivouspäivän myyntitulot) ja käytä ne vaikka itsesi hemmotteluun.