Everyday Design - meidän 30-vuotias vauvamme

Everyday Design täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Rakkaasta lapsestamme on kasvanut jo aikuinen. 

Miten ja milloin Everyday Design sai alkunsa?
1990-luvun alussa pankkisektori oli kriisissä. Helena työskenteli rahoituspäällikkönä metsäsektorilla ja seurasi, kuinka kollegoita houkuteltiin irtisanoutumaan. Alan jättöpaketti tarkoitti käytännössä vuoden palkkaa kerralla tilille ja jonka turvin moni mietti, mitä muuta voisi tehdä elämällään. Helena päätti, että tämä olisi hänen tilaisuutensa kokeilla jotakin aivan muuta.

Kuva Helena Mattilasta työhuoneella

Paperi oli kiinnostanut häntä jo aiemmin. Hän oli käynyt paperinvalmistuksen kursseja ja pohtinut, miksei Suomesta, “paperimaasta”, löytynyt muita paperituotteita kuin sanomalehdet ja A4-arkit. Samaan aikaan astui voimaan vuoden 1994 jätelaki, joka määräsi kotitaloudet ja toimistot lajittelemaan paperin erikseen. Ongelmana oli vain se, ettei markkinoilla ollut oikein mitään kunnollisia tuotteita sen tekemiseen.

Joten luonnollisesti ensimmäiset tuotteet liittyivät paperiin. Helena nappasi käsiinsä maitotölkin ja muotoili siitä talonmallisen valaisimen. Erityisiä alihankkijasuhteita tai muitakaan verkostoja Helenalla ei ollut, mutta suomalainen sisu ja sinnikkyys auttoivat häntä löytämään tarvitsemansa materiaalin ja mallit. 

Hän hankki Stora Ensolta päällystämätöntä maitokartonkia, minkä jälkeen hän löysi Pa-Hu Oy:n, joka auttoi häntä luomaan stanssit talovalaisimen varjostimiksi. Ensimmäiset valaisimet päätyivät Ruotsiin designliike R.O.O.M.:iin, ja myöhemmin ne nähtiin kansainvälisessä International Design Yearbook -kirjassa.

Kartongista syntyi myös Paper Rolls -paperinlajittelija, joka oli suunnattu lähinnä toimistojen tarpeisiin. Kun Helena sai ensimmäisen 1000 kappaleen tilauksen, hän muistaa ajatelleensa: “Tämä ei ole enää harrastus. Tämä on oikea yritys.”Kassitelineiden aika
Paperin kierrätys oli tullut ja Paper Rolls -lajittelija oli syntynyt. Mutta se sopi enemmän toimistoon kuin koteihin. Helena halusi itsekin kotiinsa kauniin lajittelupisteen. Paperikassit toimivat siihen kyllä, mutta ongelma arjessa niiden kanssa oli, että ne kaatuivat vähän väliä nurin, eivät pysyneet auki ja veivät hermot. Helena totesi, että koska ratkaisua ei ollut kaupoissa, hän tekee sellaisen itse.

Näin syntyi Helsinki-kassiteline. Yksinkertainen metallinen runko, johon sai sujautettua paperikassin – eikä tarvinnut enää äheltää kierrätyksen kanssa. Se kuulosti tylsältä välttämättömyydeltä, mutta osoittautui juuri siksi pieneksi klassikoksi. Kassitelineitä käytetään nyt kodeissa ympäri maailman, ja ne ovat edelleen Everyday Designin lippulaivatuotteet.

Itseoppinut muotoilija – käytännöllisyys edellä
Helena ei koskaan käynyt muotoilukoulua. Hän oppi itse tekemällä ja kysymällä. Siinä missä moni suunnittelija lähtee muodon tai materiaalin viehätyksestä, Helena aloittaa logistiikasta ja muutenkin käytännöllisyydestä: miten tuote valmistuu, miten se kulkee, miten sitä säilytetään ja miten se lopulta toimii asiakkaan arjessa. “Kaikki muu on toissijaista”, hän sanoo.

Tämä pragmaattisuus on kantanut pitkälle. Helenan tuotteet ovat voittaneet esimerkiksi German Design Councilin palkintoja. Hänen filosofiassaan on kaikuja suomalaisesta talonpoikaisperinteestä: arkisten työvälineiden kuuluu olla kauniita ja toimivia, mutta ei koskaan pelkästään koristeellisia.

Rahoituksen ammattilaisena eurot ovat myös aina olleet merkittävässä roolissa Everyday Designissa. Kun ei ole yhtään ylimääräisiä resursseja, niin aloitteleva yrittäjä kuten Helena mietti ja miettii yhä, että miten rahoittaa yritystä. Kehut ja erinomainen palaute tuotteista ei auta yhtään, koska niillä ei makseta yhtäkään laskua tai aloiteta tuotantoa. 

Perheyrityksen toinen vaihe

Pitkään Everyday Design oli enemmän harrastus kuin bisnes. Helena suunnitteli, valmistutti ja kiersi messuja yksin, eikä markkinointi ollut koskaan hänen lempipuuhaansa. Hyvä palaute ei riitä, jos myynti ei kulje.

Ja vaikka yrittäjyydessä on paljon hyvää, niin tärkeä muistaa, että yrittäjä on ”aina töissä”. Yritys vaikuttaa aina yrittäjän koko elämään. Helenan kohdalla hän on onnistunut luovimaan perheen ja työn tasapainossa ja kontrolloimaan stressiä mm. myymällä yhden tuoteperheen toiselle yrittäjälle. 

Toki vuonna 2019 Everyday Designin tilanne muuttui merkittävästi. Saara, Helenan tytär, tuli mukaan. Hän toi mukanaan järjestelmällisyyttä, kaupallisen silmän ja uutta energiaa. Liikevaihto moninkertaistui, ja yritys siirtyi uudelle aikakaudelle.

Mikä sai Saaran lähtemään mukaan, vaikka hän oli aina ajatellut, että perheyrityksessä työskentely ei ole yhtään hänen juttunsa?

Saara oli tehnyt hyvää uraa HR:ssä ja rekrytoinnissa jo vuosia, mutta hänen lapsensa sai diagnoosin kehitysvammasta ja autismin kirjosta. Se muutti kaiken.

Yhtäkkiä kylmä korporaatiomaailma ja joustamattomuus eivät enää toimineet arjessa. Ne kuormittavat hänen koko perhettään, eikä energiaa tai iloa enää löytynyt lapselle. Perheyritys toi joustoa ja terveitä arvoja takaisin työhön. Saara pääsi myös aivan erilailla toteuttamaan luovuttaan. Ei hänestä äitinsä mukaista muotoilijaa tule ikinä, mutta luovuutta on muuallakin. Somepäivitykset, mainossisällöt, verkkokaupan tekstit. Nekin ovat luovuutta.

Murheet, toiveet ja fiilikset
Oman yrityksen pyörittämissä on hyviä ja huonoja puolia. Se tuo vapautta, mutta myös paljon vastuuta ja ajoittain myös stressiä. Sitä miettii, että miten rahoittaa yritystä? Miten säilyttää myös tasapaino yrityksen ja muun elämän kanssa? Mistä ammentaa inspiraatiota ja voimia tekemiseen, kun väsyttää? Kieltämättä näiden asioiden kanssa painitaan yhä. Mutta niin kauan kuin on enemmän hyviä hetkiä kuin huonoja ja kassassa rahaa, tätä työtä jatketaan!

Olemme saaneet niin paljon hyvää asiakaspalautetta tuotteista ja palvelusta, että sen kanssa on hyvä jatkaa eteenpäin. Palaute antaa energiaa. Kysymme ajoittain myös, onko asiakkaillamme mitään toiveita tuotteidemme suhteen, ja jos ne ovat toteutettavissa, yritämme ne viedä käytäntöön. Jatkossa tulemme varmaan toimimaan samalla tavoin ja toivomme tämän perinteen olevan meille ja asiakkaillemme parhaaksi.

Kolmekymppinen vauva
Vaikka tuotteet ja markkinat muuttuvat, yksi asia ei muutu: Everyday Design on edelleen perheen yhteinen “vauva”. Helena ideoi ja suunnittelee, Saara pyörittää arkea ja varmistaa, että kaikki toimii.

Kolmekymppinen vauvamme kasvaa edelleen, mutta ei ole muuttunut tylsäksi aikuiseksi. Sen tehtävä on edelleen sama kuin alussa: tehdä arjesta helpompaa, siistimpää ja vähän kauniimpaa.