Black friday – maapallon tuho vai hintatietoisen kuluttajan lempipäivä?
Black Friday on jo vakiinnuttanut paikkansa myös Suomessa. Se varmasti jakaa mielipiteitä niin brändien, kuluttajien kuin kauppiaidenkin keskuudessa.
Black Friday - puolesta vai vastaan?
Monet kaupat eivät enää vietä Black Fridayta, vaan se on jo Black Week tai parhaimmillaan Black Month. Viime vuosina on nähty myös eri anti-Black Friday -tempauksia, kuten Varustelekan hinnankorotukset,
Makian verkkokaupan ja kivijalkaliikeen sulkeminen päiväksi sekä Hakolan White Monday. Toki jälkimmäinen ei rajoitu vaan Hakolaan, vaan se on maailmanlaajuinen kiertotalouden merkkipäivä, jota vietetään Black Fridayta seuraavana maanantaina. Eli kannattajia ja vastustajia löytyy niin kuluttajien kuin brändienkin puolelta.
Everyday Designin ajatuksia Black Fridaysta
Me Everyday Designilla uskotaan, että päivästä riippumatta olisi hyvä miettiä ostotarvetta. Vain koska joku tuote on alennuksessa, ei sitä tarvitse ostaa, jos sille ei oikeasti ole käyttöä. Ja samaan hengenvetoon toteamme, ettei se maapallo siinä tuhoudu, jos ostaa Black Friday –tarjouksena tuotteen, jonka tarvitsee ja minkä ostamista oli harkinnut ja suunnitellut jo jonkin aikaa. Ei ole yhtään sen jalompaa ostaa se viikkoa myöhemmin kalliimmalla.
Sanomme EI keinotekoisille alennuksille
Mikä meitä aidosti harmittaa pienyrityksenä on joidenkin yritysten harjoittama hintojen keinotekoinen paisuttaminen, jotta voidaan sitten mässäillä järjettömillä alennusprosenteilla. Tätä ei tapahdu vain Black Fridayn aikaan, vaan onhan noita jatkuvia alennusmyyntejä pitäviä yrityksiä useampiakin.
Varustelekan Valtteri Lindholm sanoi sen niin osuvasti: ”Jos 100 euron tuotteessa on 70 % alennus, kyseessä on todennäköisesti 30 euron arvoinen tuote”. Me emme siihen alennusleikkiin lähde, vaikka se ehkä toisikin meille enemmän myyntiä. Koska siitä myynnistä ollaan sitten maksettu liian kova hinta!
Mutta emme halua hurskastella, kuinka jaloja ja vastuullisia kauppiaita me olemme. On meilläkin tarjouksia ja olemme olleet mukana Black Friday-kampanjoinnissa. Meidän tarjoukset ovat pääosin tuotepaketteja eli jos ostaa esimerkiksi kaksi yhteensopivaa tuotetta, ne ovat edullisempia yhdessä ostettuina kuin erikseen.
Voimme myös rehellisesti kertoa, miksi teemme näin: silloin me emme maksa kaksia postitus –ja pakkauskuluja tilauksesta.
Oman työn arvostus
Suomessa valmistettujen tuotteiden kohdalla myös massiiviset alennukset ovat melko mahdottomia.
Tuotteiden valmistus on vain yksinkertaisesti kalliimpaa kuin esimerkiksi Aasiassa. Me pyrimme hinnoittelemaan tuotteemme valmiiksi sellaiseksi, että valmistavan tehtaan työntekijä saa palkkansa ja me brändinä saamme myös rahaa työstämme. Ei tässä rikastumaan pääse, mutta emme tätä työtä teekään rakkaudesta rahaan, vaan rakkaudesta lajiin.
Haluamme myös, että meidän asiakkaat voivat hyvillä mielin ostaa meiltä tuotteita tietäen, että niiden hinnat pitävät paikkaansa. Myös seuraavalla viikolla. Totta kai se ottaa päähän, jos ostaa tuotteen johonkin hintaan ja seuraavana päivänä se on maagisesti myynnissä puoleen hintaan.
Meidän pitkäikäiset asiakkaat kyllä tietävät, että meilläkin on satunnaisesti kovia alennuksia. Joskus vain jonkun tuotteen varasto kannattaa ajaa alas, kun kyseessä poistuva tuote ja tällöin mekin annamme mojovat aleprosentit siihen tuotteeseen. Mutta klassikkotuotteiden kohdalla näitä alennuksia ei tule. Sen mustan HELSINKI –paperikassitelineen arvo ei nimittäin laske, vaikka sattuu olemaan marraskuun viimeinen perjantai.